Dementie en de juiste voeding

Dementie en de juiste voeding

In onze vorige post zijn we ingegaan op de beperking dementie. In deze post gaan we dieper in op dit onderwerp en dan met name de link tussen voedsel en dementie. Het is tot op heden nog niet wetenschappelijk bewezen, maar er wordt steeds meer gedacht dat de juiste voeding invloed heeft op dementie. In combinatie met een gezonde leefstijl, niet roken, niet drinken en regelmatig bewegen is dementie misschien wel te voorkomen! Hieronder lees je waar je rekening mee moet houden in je voedsel.

Gezonde vetten

Eet gezonde vetten en beperk verzadigde vetten in jouw dieet. Omega 3 vermindert het risico op geestelijke achteruitgang en een onverzadigde vet. Door dagelijks bijvoorbeeld olijfolie, avocado, noten, lijnzaadolie, vis en schaaldieren om Omega 3 binnen te krijgen. Wist je dat als je eenmaal per week vis of schaaldieren eet, je dementie met circa 30% vermindert? Kies voor ansjovis, garnalen, zalm, kabeljauw en meerval.

Anti-oxidanten

Anti-oxidanten in voedsel, vooral vitamine C en E, lijken het risico op dementie te verminderen. Anti-oxidanten verwijderen vrije radicalen, dit zijn bijproducten die in ons lichaam vrijkomen en schade veroorzaken aan onze cellen. Met name aan chromosomen. Hersencellen sterven af en Alzheimer wordt ontwikkeld. Door voldoende fruit en groente te eten, krijg je genoeg anti-oxidanten binnen.

 

Mediterraan eten

Uit onderzoek blijkt dat het volgen van een mediterraan dieet, het risico op dementie met 40% wordt verlaagd. Wat houdt mediterraans eten in? Veel groente, salade, vis en fruit. Als bijkomend voordeel is dit dieet ook nog eens goed voor lijn als je wilt afvallen!

 

Dranken

Cafeïne schijnt het samenklonteren van abnormale proteïnen in de hersenen te voorkomen. Dit verbeterd zowel je denkproces als ook je geheugen. Maximaal 4 kopjes koffie zetten dit in werking. Ook is rode wijn goed voor je lichaam. Het verruimt de bloedvaten, waardoor de kans op een hart- of herseninfarct afneemt. Matig wel de consumptie van wijn, 1 glas per dag is meer dan genoeg.

De tips die hierboven zijn gegeven zijn eigenlijk voor iedereen wel van toepassing. Een gezond eetpatroon voorkomt ook overgewicht, en je zal merken dat je meer energie krijgt. Er zijn vele soorten diëten die een gezond eetpatroon stimuleren. Begin vandaag nog!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *